Wat te doen met debiteurenbeheer tijdens de coronacrisis

Het coronavirus heeft een grote impact op de Nederlandse maatschappij, het zijn bijzondere tijden. Natuurlijk voor onze gezondheid, maar ook juridisch en economisch zijn er grote gevolgen met consequenties voor het mkb en zzp-ers. Wat betekent dit voor uw bedrijf en hoe gaat u om met uw debiteuren en openstaande vorderingen?

Juist in deze tijd helpt Yuridis u met advies over uw debiteurenbeheer en een heldere aanpak om ervoor te zorgen dat uw liquiditeit overeind blijft. Immers: cash is king!

Wij staan voor kwaliteit en incasso is geen dienst voor laagste-prijs-acties. Toch willen wij ondernemers in Nederland graag tegemoet komen.  Tot 1 januari 2022 bent u geen dossierkosten verschuldigd. Uw voordeel bedraagt dan € 59.= per dossier en de incassofase verrichten wij dan ‘No Cure No Pay’.

Op deze pagina verzamelen wij actuele vragen rondom debiteurenbeheer, incasso en deurwaarders in de coronacrisis en geven tips over een effectieve aanpak. Daarnaast staat onze Adviesbalie, zoals altijd, 7 dagen per week voor u klaar om concreet een eerste advies te geven..

? heeft u vragen over debiteurenbeheer tijdens de coronacrisis? Onze adviesbalie is 7 dagen per week bereikbaar via het telefoonnummer: 085 – 488 53 51Onze medewerkers helpen u graag.


Mijn factuur wordt niet betaald. Wat moet ik doen in deze tijd?

Wij adviseren om het regulier proces van herinneren en aanmanen te volgen. Probeer zo snel mogelijk in contact te komen met uw debiteur om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Het kan zijn dat enkele weken uitstel of een betalingsregeling al helpt. Maak hierover goede afspraken en leg deze vast (per mail) zodat u hierop terug kunt vallen. Maak daarbij onderscheid tussen niet-willers en niet-kunners. Vermoedt u dat uw debiteur best wel kan, maar niet wil, betalen? Schakel dan een incassospecialist in.

Incasso indienen Bel 085 – 488 53 51


Moet ik mijn betalingstermijn verruimen tijdens de corona crisis?

Het verlenen van betalingsuitstel aan uw debiteuren is heel makkelijk en zal u zeker een goed gevoel geven. Maar weet u wel of dit besluit niet uw eigen cash-flow en onderneming in gevaar brengt? Overleg in deze crisis weken dagelijks over uw cashflow en neem geen onverantwoorde beslissingen. Uw eigen liquiditeit is belangrijk, cash is king. Wij adviseren om uw eigen betalingstermijn te handhaven. Als dit tot problemen leidt bij uw debiteuren kunt u hier altijd nog van afwijken.


Kunnen deurwaarders hun werk nog wel doen tijdens de corona crisis?

Al onze kantoren zijn volledig operationeel. Natuurlijk wordt door incassomedewerkers veel vanuit huis gewerkt maar de systemen en processen zijn daarop prima voorbereid. Uw incasso’s kunnen dus zonder problemen en vertraging worden opgepakt. Om debiteuren aan te zetten betalingsproblemen op te lossen is de KBvG een campagne gestart: “bellen is oplossen”.  Met deze campagne neemt de beroepsgroep zijn verantwoordelijkheid en hoopt daarmee vroegtijdig in contact te komen met debiteuren.

Deurwaarders hebben een werkwijze ontwikkeld voor het persoonlijk overhandigen van dagvaardingen en andere zogenaamde exploten. Hierbij is het lastig social distancing in acht te nemen. De gerechtsdeurwaarders nemen de RIVM-richtlijnen in acht en zo nodig wordt het exploot in de brievenbus gelaten. De gebruikelijke toelichting wordt dan via alternatieve contactvormen als telefoon of mail verstrekt.

Direct een deurwaarder inschakelen Bel 085 – 488 53 51


Wat doen deurwaarders tijdens de coronacrisis met ontruimingen en beslaglegging?

Deurwaarders voeren in het algemeen voorlopig geen ontruimingen en beslagen op inboedels uit. Fysiek contact tussen mensen moet immers tot een minimum worden beperkt. Daarbij past geen beslaglegging. Ook moeten mensen zoveel mogelijk binnen blijven en ontruimingen zijn daarbij onwenselijk.

Maar er zijn uitzonderingen. Sommige ontruimingen en beslagleggingen kunnen simpelweg niet wachten. Een woonhuis met een wietplantage of een urgent beslag op waardevolle zaken zal ‘gewoon’ uitgevoerd worden. Deurwaarders maken hierbij zelf de afweging om deze al dan niet door te laten gaan.


 

Tips voor effectieve incasso tijdens de coronacrisis

  1. Vroegsignalering is nog belangrijker

Voorkomen is beter dan genezen. Wij raden bedrijven en organisaties aan om werk te maken van vroegsignalering om grote problemen met schulden te voorkomen. Beoordeel uw klanten en openstaande facturen. Waar zitten betalingsrisico’s en verwacht u betalingsproblemen? Neem in een vroegtijdig stadium contact op met deze debiteuren en wacht niet tot de betalingstermijn al (lang) zijn verlopen. Informeer naar de stand van zaken en bekijk of u -concrete- afspraken kunt maken over de betaling van uw facturen.

  1. Volg uw normale debiteurenbeheer proces

Het lijkt verleidelijk om af te wijken van uw normale afspraken en werkwijze. Wij adviseren om uw regulier incassoproces te blijven volgen. Hanteer de normale betalingstermijn en verstuur ook uw herinneringen en aanmaningen. Probeer snel (bij voorkeur telefonisch) in contact te komen met de niet-betalende debiteur en schat de situatie in.

  1. Maak onderscheid tussen ‘niet-kunners’ en ‘niet-willers’

In de incassopraktijk maken professionals gebruik van de typering ‘niet-willers’ en ‘niet-kunners’. De aanpak in debiteurenbeheer wordt daarop afgestemd. Niet-willers hebben een zetje nodig en zijn het meest gebaat bij duidelijke afspraken en een strikte opvolging daarvan. Zij zullen van de huidige situatie gebruik proberen te maken en corona als reden noemen van (te) late betaling. In deze tijden zult u waarschijnlijk meer te maken hebben met ‘niet-kunners’. Er zijn immers veel bedrijven waar de omzet (fors) is teruggelopen. Stem daarop uw aanpak af, maar maak ook met ‘niet-kunners’ goede afspraken over betaling van uw facturen. U bent immers geen bank. Lees meer over de aanpak bij ‘niet-willers’ en ‘niet-kunners’ in ons blog.

Incasso indienen Bel 085 – 488 53 51

  1. Schakel tijdig een incassospecialist in.

Juist in crisistijden is uw eigen liquiditeit van levensbelang! Blijf niet dralen met onbetaalde vorderingen maar schakel tijdig een incassospecialist in. Dat zijn professionals die ook tijdens de coronacrisis hun werkzaamheden blijven uitvoeren. Natuurlijk houden zij rekening met de situatie bij uw klanten maar hun eerste belang is uw liquiditeit. Als u vermoedt dat uw klant op korte termijn failliet gaat of zelfs bezittingen en tegoeden verduistert, schakel dan direct een deurwaarder in. Die kan in deze situaties snel en doeltreffend handelen.

? tot 1 augustus 2021 betaalt u als ondernemer geen dossierkosten. Dat betekent ‘No Cure No Pay’ in de incassofase

? heeft u vragen over debiteurenbeheer tijdens de coronacrisis? Onze adviesbalie is 7 dagen per week bereikbaar via het telefoonnummer: 085 – 488 53 51Onze medewerkers helpen u graag

? een incasso indienen? Vul het contactformulier in en wij gaan vandaag nog voor u aan de slag

Wij helpen u graag!

  • Snel inzicht in de incasso mogelijkheden
  • Advies bij (dreigende) juridische conflicten
  • Direct een specialist inschakelen
Bel met de adviesbalie
085 - 488 53 51
Beschikbaar vanaf
Neem contact op
Nu via WhatsApp
06 - 531 11 721

De adviesbalie is 7 dagen per week bereikbaar

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Gratis Advies

Informatie aanvraag banner

"*" geeft vereiste velden aan

Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 128 MB.
    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
    Privacyverklaring*
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

    Voordelen Yuridis

    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook 's avonds en in het weekend
    • Yuridis klantbelofte

      Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
    • Overal in Nederland

      Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
    • Voor en door ondernemers

      Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
    • Transparantie

      In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
    • Klantbeoordelingen

      Beoordelingen op basis van klantervaringen
      7.7

    Er zijn deurwaarders gevonden.

    Klik hier voor de resultaten.