Voorkom wanbetaling van uw klanten

Praktisch elk bedrijf heeft te maken met wanbetaling door haar klanten. Gemiddeld betaalt 90% van alle debiteuren zijn factuur te laat. Dat wil dus zeggen na de vervaldatum van uw factuur. U rekent op een tijdige betaling van uw facturen maar de praktijk wijst anders uit. Uit onderzoek blijkt dat wanbetaling bij ca. 15% van de faillissementen in Nederland de belangrijkste oorzaak is.

Het is dus belangrijk om uw debiteurenbeheer goed op orde te hebben. Natuurlijk kunt u een incassobureau inschakelen als uw factuur niet betaald wordt. Of schakel een deurwaarder in als u uw eis extra kracht wilt bijzetten. Maar u kunt ook zelf veel doen om wanbetaling te voorkomen.

Op deze pagina’s geven we u 4 tips om uw debiteurenbeheer te optimaliseren.

✅ heeft u vragen over het voorkomen van wanbetaling? Onze adviesbalie is 7 dagen per week bereikbaar via het telefoonnummer: 088 – 629 00 91Onze medewerkers helpen u graag


1. Check de kredietwaardigheid van uw klant

Weet met wie u zaken doet. Met een kredietrapport kunt u eenvoudig beoordelen hoe uw klant of prospect er financieel voorstaat. Een kredietrapport is een verslag waarmee u inzicht krijgt in de kredietwaardigheid van uw zakenpartner. Een kredietrapport wordt opgesteld op basis van verschillende bronnen en geeft een credit score weer (kredietwaardigheid van het betreffende bedrijf). Daarnaast krijgt u met een kredietrapport inzicht in het betalingsgedrag en cijfers van uw zakenpartner.

Het Yuridis kredietrapport is ontstaan in samenwerking met Creditsafe, een van de grootste kredietinformatiebedrijven ter wereld. Tienduizenden bedrijven maken gebruik van deze kredietrapporten. Klik hier voor een voorbeeld van een Yuridis kredietrapport. Het Yuridis kredietrapport ontvangt u razendsnel als pdf in uw mailbox voor slechts € 9,- per stuk. Dus zonder abonnement.


2. Verstuur direct na de vervaldatum een herinnering

Zodra uw klant in verzuim is, de vervaldatum dus is verstreken, is het zaak om een herinnering te versturen. Wij adviseren om deze herinnering te versturen binnen 5 werkdagen nadat de betalingstermijn is afgelopen.

Met die herinnering laat u uw klant op vriendelijke wijze weten dat de factuur nog niet is betaald. Wij hebben een herinnering opgesteld (gratis download) die u kunt gebruiken in dit proces.


3. Blijft betaling toch uit? Stuur dan een correcte aanmaning

Wordt er na uw herinnering en telefonisch contact nog altijd niet betaald? Dan is het tijd voor een correcte aanmaning. Deze aanmaning is een belangrijke stap in het incassoproces. In de aanmaning geeft u uw klant nog een aantal weken de tijd om de betaling te voldoen. Ook geeft u aan wat de consequenties zijn als de betaling dan nog niet binnen is. U geeft de zaak uit handen aan een incassobureau of deurwaarder en de incassokosten komen voor rekening van uw klant.

Voor het sturen van een correcte aanmaning is het belangrijk dat deze voldoet aan de wettelijke vereisten:

Wilt u extra incassokracht? Laat dan Yuridis uw laatste aanmaning versturen.


4. Schakel tijdig een incassospecialist in

We zien bij veel ondernemers dat ze (te) lang wachten met het inschakelen van een incassospecialist. De wettelijke betalingstermijn is 30 dagen en u mag er dan ook van uitgaan dat uw factuur op of rond de vervaldatum wordt betaald. Heeft u een herinnering verstuurd en uw debiteur de kans gegeven om binnen 14 dagen alsnog te betalen? Uw factuur is dan inmiddels 60 dagen oud. Wij adviseren om dan een incassobureau of deurwaarderskantoor in te schakelen. Zij nemen de incasso dan op een professionele en zakelijke manier van u over. Dat scheelt u veel tijd en misschien wel slapeloze nachten. Langer wachten verhoogt het risico op non-betaling.

✅ heeft u vragen over het voorkomen van wanbetaling? Onze adviesbalie is 7 dagen per week bereikbaar via het telefoonnummer: 088 – 629 00 91Onze medewerkers helpen u graag

✅ een incasso indienen? Vul het contactformulier in en wij gaan vandaag nog voor u aan de slag;

Onze oplossingen



Yuridis Kredietrapport

  • Leer uw zakenrelaties kennen
  • Voorkom wanbetaling en leveringsproblemen
  • Zonder abonnement, het kredietrapport direct in uw mail
€9,-

Download sommatie voor bedrijven

  • Gratis download in Word
  • Voldoet aan de wettelijke eisen
  • Snelle betaling rechtstreeks aan u
€0,-

Download 14-dagen brief voor particulier en bedrijf

  • Gratis download in Word
  • Voldoet aan wettelijke eisen
  • Betaling binnen 14 dagen direct aan u
€0,-

Betalingsherinnering

  • Gratis download in Word
  • Juiste toon, zonder dreiging
  • Betaling rechtstreeks aan u
€0,-

Wij helpen u graag!

  • Snel inzicht in de incasso mogelijkheden
  • Advies bij (dreigende) juridische conflicten
  • Direct een specialist inschakelen
Bel met de adviesbalie
088 - 629 00 91
Chat via WhatsApp
06 - 57 78 85 12

De adviesbalie is 7 dagen per week bereikbaar

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-18:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Stel uw vraag

Voeg eventueel één of meerdere document(en) toe

verwijderen


Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en beveiligd verzonden. Met het invullen van ons formulier stemt u in met ons privacy statement.

Ik ga akkoord met het privacy statement.


Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.